Jak poprawić zdrowie dzieci podczas pandemii?

Ostatnio z wielu źródeł słychać niepokojące wieści o pogarszającym się stanie zdrowia dorosłych i dzieci w związku z pandemią. Pozamykane obiekty sportowe i nauczanie online nieodzownie wpływają na aktywność fizyczną dzieci i całych rodzin. Jak sobie w tej sytuacji radzić? Jak odzyskać równowagę fizyczną i psychiczną?

Wpływ pandemii na aktywność fizyczną dzieci

Jedną z moich podstawowych wartości jest zdrowie i aktywność fizyczna. Obawiam się jednak, że nieuniknione są negatywne skutki pandemii na zdrowe całych rodzin, w tym również dzieci.

Moje obawy potwierdza dr Michał Brzeziński, będący koordynatorem programu |”6-10-14 dla Zdrowia”, będącego pierwszym w Polsce projektem w zakresie profilaktyki i leczenia otyłości dziecięcej. W rozmowie z cyklu „Postcovidowy Profil Dzieci i Młodzieży” dr Brzeziński stwierdził, że aktualnie prowadzone badania potwierdzają spadek aktywności fizycznej w czasie pandemii u ponad 50 % dziecięcych respondentów.

Niestety pandemia pogłębiła wcześniejszą już tendencję do niskiej aktywności. Zamknięcie dostępu do różnych obiektów sportowych, zdalna nauka oraz życie społeczne online sprawiły, że dzieci i młodzież utraciły właściwe proporcje spędzania czas w domu i poza nim.

Znaczenie aktywności fizycznej dla zdrowia

Wspomniany wyżej materiał, przygotowany przez Gdański Ośrodek Promocji Zdrowia i Profilaktyki Uzależnień, wyjaśnia dlaczego aktywność fizyczna jest tak ważna.

Specjaliści podkreślają, że zdrowie jest pochodną aktywności fizycznej, w szczególności w wieku rozwojowym. Rozwój układu ruchu i budowa siły mięśniowej zaprocentują na dalsze lata życia. Aktywność fizyczna zmniejsza ryzyko zaburzeń emocjonalnych, w tym również depresji.

Nie tylko pomaga rozładować stres, daje również satysfakcję, pozytywne emocje i możliwość osiągnięcia sukcesu.

Jednym słowem, ruch wyrabia odporność fizyczną i psychiczną.  Oba rodzaje odporności są ważne dla każdego z nas. Szczególnego znaczenia nabierają jednak podczas pandemii, gdyż właśnie teraz stajemy przed wieloma wyzwaniami, co powoduje iż jesteśmy szczególnie wrażliwi na depresję i pogorszenie stanu zdrowia.

Dotyczy to zarówno dzieci, jak i dorosłych. Złe nawyki nabyte podczas pandemii, takie jak ekstremalnie siedzący tryb życia, brak świeżego powietrza i złe odżywianie już teraz pokazują u niektórych negatywne skutki.

3 sposoby na lepsze zdrowie i samopoczucie Twojego dziecka

Trudne warunki, w których musimy obecnie funkcjonować nie są jednak wyrokiem. Możemy wpłynąć na zdrowie fizyczne i psychiczne nasze i naszych dzieci! I jest to prostsze niż by się mogło wydawać.

  1. Dbaj o siebie i bądź przykładem dla dziecka

ForumPrzeciwDepresji.pl za portalem „JAMA Psychiatry” podaje, że amerykańscy badacze wskazują iż u osób, które ćwiczą 3 razy w tygodniu, ryzyko wystąpienia depresji zmniejsza się o 19% w porównaniu do tych, które nie są aktywne fizycznie.

Według specjalistów jednym z najlepszych sposobów zapobiegania, a także leczenia depresji i zaburzeń nastroju jest chodzenie. Pozytywny wpływ na zaburzenia nastroju mają również takie rodzaje aktywności jak aerobik, pływanie, bieganie, jazda na rowerze czy na nartach. Badania wykazują, że ważną rolę mogą odgrywać również ćwiczenia relaksacyjne i rozciągające oraz Tai Chi (źródło: ForumPrzeciwDepresji.pl).

Co to jednak znaczy być aktywnym fizycznie? Czy zwykły spacer wystarczy? Na pewno spacer, nawet powolny, zawsze jest lepszy niż siedzenie na kanapie.

Światowa Organizacja Zdrowia wyraźnie jednak rekomenduje, iż prozdrowotna aktywność musi mieć umiarkowane lub średnie natężenie, czyli takie, po którym odczuwamy zmęczenie.